05 oktober 2009

Genusanalys av böcker

Även om barnboksutgivningen går emot att bli alltmer jämställd och genusmedveten, finns det fortfarande en hel del jobb kvar att göra. Och bara för att det finns genusmedvetna böcker, betyder det ju inte att dessa finns ute i förskolor, skolor och hem.

Här kommer en liten "manual" för hur man kan göra en genusanalys av de böcker man har på förskolan, skolan eller hemma i bokhyllan. Manualen är inspirerad av Kristina Henkel på Jämställt.se
Dokumentera:
- Ta 10 slumpvis valda böcker
- Läsa böckerna och granska hur många som har en pojke/man som huvudperson och hur många som har en flicka/kvinna. Tänk på att djur ibland görs till en hon eller han och räkna även med dessa.
- Titta också på hur könsfördelningen ser ut i övriga roller (biroller). Finns det några personer som är könsneutrala eller har könsneutrala namn?
- Gör en tabell/protokoll över ovanstående information.

Fundera sedan på:
- Vad gör personerna i sagorna? Är det traditionellt kvinnliga/manliga roller som förmedlas?
- Vilka egenskaper tillskrivs flickor respektive pojkar?
- Vilka familjebilder presenteras i böckerna? Är det enbart kärnfamiljer med mamma - pappa - barn eller finns det andra familjekonstruktioner?
- Och kan det viktigaste av allt: Hur påverkar fördelningen av huvudrollsinnehavarna samt det sätt hur flickor respektive pojkar gestaltas barnens identifikation och deras föreställningar om "flickigt", "pojkigt", "kvinnligt" och "manligt"?
- Hur tycker du/ni att en jämställd förebild är/ska vara?
- Hur kan ett förändringsarbete se ut?

1 kommentar:

  1. Jävla PK-dårar. Har ni inget vettigare för er. Get a life.

    SvaraRadera